Görsel şöleni tüketiciyi cezbediyor

grafik tasarım

grafik tasarım

İnfografikler bir markanın mesajını en hızlı ve anlaşılır şekilde iletmenin en iyi yollarından biri haline geldi.
Mezopotamya’nın en gelişmiş uygarlığı olan Sümerlerin en önemli şehirlerinden biri olan Kiş’te bir sonbahar günüydü… Tarihler  MÖ 3200’i gösteriyordu.  Sümerli rahip Ludingirra, tapınak ve depolarda bulunan malları kaydetmekle görevlendirilmişti.  Ancak bir sorun vardı… Bu kayıtları tutarken işlemleri gerçekleştirenlerin isimlerini nasıl belirteceklerini bulamamışlardı.  Bunun üzerine kişi isimlerinin heceleri nesne adlarına benzetilerek ilgili nesnenin resimleri çizildi. Kısa zamanda o nesnelerin işaretleri nesneyi değil, o nesnenin adındaki sesleri belirtmeye başladı. Bu şekilde, hecelerin seslerini simgeleyen işaretler kullanılarak kayıtlar tutuldu. Böylece zamanla günlük konuşmaların seslerini belirten işaretler yani yazı ortaya çıkmış oldu… Astrolojiden matematiğe tıptan yazıya kadar kadar bir çok alanda ilk öne çıkan uygarlık da Sümerler oldu… Sümerler bugün yaşaydı, çok büyük ihtimalle bilginin görsel olarak ifade edildiği ve grafikler aracılığı ile aktarıldığı bir sunum olan infografik dünyasında çığır açarlardı. İçeriği çözümleyip sadeleştirerek yaratıcı bir görsel tasarım çerçevesinde sunan infografikler, markanın mesajını en hızlı ve anlaşılır şekilde iletmenin en iyi yollarından biri haline geldi.

ÖĞRENME GÖRSEL

Görsel bir canlı olan insan, en fazla görerek öğreniyor. İşitme, tatma, koklama gibi diğer duyular öğrenme listesinde geride kalıyor.   Soyut olan bilgi, görsel olarak temsil edildiğinde algılanması ve hafızadaki verilerle bağlantılar kurularak yorumlanması daha kolay. Bu bilgiden yola çıkarak hazırlanan grafikler yüzyıllardır hayatımızda. Dijital dönüşümle beraber son birkaç yılın fenomenlerinden olan infografikler ise yaratıcılığın ve bilginin grafikle dansından ortaya çıkıyor. Akılda kalan, eğlenceli olan, bir hikaye sunan ve konuyu sıkıcılıktan uzaklaştıran infografik dünyası bilginin eğlenceli şekilde aktarıyor ve  hazırlayan markanın öne çıkmasını sağlıyor.

VERİ IZDIRABI İÇERSİNDEYİZ

Veri Gazetecisi David McCandless, konuyla ilgili TED Talks’ta yaptığı konuşmasında hazırladıkları bir grafiğin hikayesini anlatıyor. Facebook’taki 10 bin kişinin durum değişikliklerini inceleyen McCandless, kişilerin en çok bahar bayramı ve yılbaşı öncesinde sevgililerinden ayrıldıklarını gözlemiş. Bunu da bir infografik ile dinleyicilere gösteren McCandless,  “Bilgi yüklenmesi ve veri yoğunluğundan ötürü sanki hepimiz ızdırap içindeyiz. İyi haber ise artık buna bir çözümümüz var, gözlerimizi daha çok kullanmak. Öyleyse bilgiyi görselleştirmek, önemli motifler ve bağlantılar almak ve tasarlayarak onları anlaşılır kılmak, ya da bir hikaye okutmak ya da asıl önemli olan bilgiye odaklanmamamızı sağlayabilir” diyor.

Her infografik iyi değildir

Pazarlama araştırmaları, sektörel raporları ve birçok alandaki araştırma sonuçlarını infografik ile analiz eden infopik.com  Kurucusu Erman Akdeniz  ‘her infografik iyidir’ algısından rahatsız… “infografiklerin çok sevildiğini söyleyebiliriz. Bunun en büyük nedeni ise tasarımsal çekiciliğin, bilgi edinmeyi kolaylaştırması ve sosyal medyada infografiklerin çok daha fazla paylaşılabilir olması. Ancak infografiklerin konusu ve tasarımı iyiyse o infografik iyidir algısı var ama bu doğru bir yaklaşım değil. İyi bir infografik olması için arkasında iyi bir araştırma, doğru veriler ve verileri doğru yansıtan tasarımsal detaylar gerekir. Bütün bunları barındıran infografiklerin, dijital ortama da doğru kanallarla ve destekleyici mesajlarla sunulması gerekir” diye konuşuyor.

İyi bilgi şart

Peki iyi bir infografik hazırlamak için nereden yola çıkmak gerekiyor?… İnfografikler göze hoş gözükse de bilgi verici yönü oldukça kuvvetli olan araçlar. O yüzden öncesinde  infografikte yer alacak bilgileri toplayıp bir araya getirmek ve onları sınıflandırmak gerekiyor. Ardından da kullanılacak görselleri belirleme işi geliyor.Farklı, özgün, konunuzla uyumlu görselleri tercih etmek, infografiğin kalitesini artırıyor. Görseller dışında dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta ise yazı tipleri… Yazı tipi seçerken ilk öncelik okunabilir olması, öte yandan  çok fazla boş alan bırakılması da dikkati dağıtıyor. Geldiğimiz noktada video formatında hazırlanmış video info grafikler de giderek yaygınlaşıyor. Kısaca Göz neyi görürse, gönül severmiş şiarından yola çıkan tasarım, reklam, pazarlama guruları için çivi yazısı günleri çoktan geride kaldı. Müşterinin kalbine giden yolu keşfetmek aslında bu kadar verinin olduğu yerde zor değil.. İncelikle eğlendiren,  boğmadan güldüren, sürükleyici hikayesini en iyi şekilde anlatanın kazandığı bir dünyada Sümerli Ludingirra ne yapardı bilinmez ancak bizlerin sağlam ipuçları olduğu kesin…

 

Grafik tasarım alanında ki en güncel haberler.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: